UnivIS
Information system of Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg © Config eG 
FAU Logo
  Collection/class schedule    module collection Home  |  Legal Matters  |  Contact  |  Help    
search:      semester:   
 
 Layout
 
printable version

 
 
 Also in UnivIS
 
course list

lecture directory

 
 
events calendar

job offers

furniture and equipment offers

 
 

  Global Illumination (GlobIllum)

Lecturer
Prof. Dr.-Ing. Marc Stamminger

Details
Vorlesung
2 cred.h, ECTS studies, ECTS credits: 2,5
nur Fachstudium, Sprache Deutsch und Englisch
Time and place: Thu 16:15 - 17:45, 01.150-128

Fields of study
WPF INF-BA-V-GD ab 4
WPF INF-MA ab 1

Prerequisites / Organisational information
Die Vorlesung und zugehörige Übungen werden dieses Semester komplett virtuell via Zoom (Vorlesung) bzw. Teams (Übungen) stattfinden. Eine Anmeldung ist nicht erforderlich, kommen Sie einfach in die erste Vorlesung am 15. April für weitere Informationen, den Link zum Zoom-Meeting finden Sie rechtzeitig auf der StudON-Seite: https://www.studon.fau.de/crs3792557.html
Wir gehen in der Vorlesung davon aus, dass Sie die Vorlesung "Computergrahik" gehört haben. Kenntnisse in C++ sind für die Übungen von Vorteil.

Contents
Globale Beleuchtungsberechnung ist ein Kerngebiet der Computergrafik. Ziel ist die Simualation globaler Beleuchtungseffekte wie Schatten, Spiegelungen, indirektes Licht, Kaustiken etc. In der Vorlesung wird in die theoretischen Grundlagen der globalen Beleuchtungsrechnung eingeführt und es werden Raytracing-basierte Lösungsverfahren erläutert. Themen der Vorlesung sind:
  • Rekonstruktion und Sampling

  • BRDFs

  • Importance Sampling

  • Umgebungsbeleuchtung

  • Rendering Gleichung

  • Path Tracing

  • Irradiance Caching

  • Photon Mapping

  • ...

Recommended literature
Pharr et al.: Physically Based Rendering

ECTS information:
Title:
Global Illumination

Credits: 2,5

Prerequisites
The lecture and the accompanying exercises are completely virtual this year via Zoom (lecture) and Teams (tutorials). No registration is required, just join the first lecture on April 15 for further information. The Zoom-link will be available in time on the StudON-page: https://www.studon.fau.de/crs3792557.html
We assume that you have heard the lecture "Computer Graphics". Basic skills in C++ are required.

Contents
Global Illumination is a core topic of computer graphics. Goal is the simulation of global lighting effects, such as shadows, reflections, indirect light, caustics, etc. The lecture introduces to the theoretical foundations of global illumination and explains ray-tracing based techniques. Topics of the lecture are:
  • Reconstruction and Sampling

  • BRDFs

  • Importance Sampling

  • Environment Lighting

  • Rendering Equation

  • Path Tracing

  • Irradiance Caching

  • Photon Mapping

  • ...

Literature
Pharr et al.: Physically Based Rendering

Additional information
Keywords: Globale Beleuchtungsberechnung, Raytracing
Expected participants: 20, Maximale Teilnehmerzahl: 30

Assigned lectures
UE: Tutorials to Global Illumination
Lecturer: Prof. Dr.-Ing. Marc Stamminger

Verwendung in folgenden UnivIS-Modulen
Startsemester SS 2021:
Globale Beleuchtungsberechnung (GlobIllum)
Interaktive Computergraphik und Globale Beleuchtungsberechnung (InCG+GlobIllum)

Department: Chair of Computer Science 9 (Computer Graphics)
UnivIS is a product of Config eG, Buckenhof