UnivIS
Information system of Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg © Config eG 
FAU Logo
  Collection/class schedule    module collection Home  |  Legal Matters  |  Contact  |  Help    
search:      semester:   
 
 Layout
 
printable version

 
 
 Also in UnivIS
 
course list

lecture directory

 
 
events calendar

job offers

furniture and equipment offers

 
 

  BA 5.-6. FS: Projektseminar #2/3 "Von Pac-Man bis Bayonetta – Heldenfiguren im Computerspiel"

Lecturer
Dr. Christian Nibler

Details
Projektseminar
2 cred.h, ECTS studies, ECTS credits: 5
Bachelor, Sprache Deutsch
Time and place: single appointment on 18.11.2017, single appointment on 10.12.2017, single appointment on 14.1.2018, single appointment on 4.2.2018 10:00 - 18:00, ITM 204

Prerequisites / Organisational information
Bitte achten Sie darauf, dass Sie sich nur für Lehrveranstaltungen Ihres Fachsemesters anmelden! Falls Sie eine Lehrveranstaltung eines anderen Fachsemesters nachholen müssen (beispielsweise aufgrund eines Auslandssemesters), so kontaktieren Sie den betreffenden Lehrbeauftragten bitte vor Beginn der Anmeldephase. Andernfalls kann Ihre Anmeldung nicht berücksichtigt werden!
ACHTUNG: nur für Studierende, die noch nach der alten Studienordnung studieren!

Contents
"All videogame heroes [...] show symptoms of the blank slate. They are all victims of player agency. [...] The role of the videogame hero is to enact [the players´] agency upon the environment, not immerse themselves within it [...]. In this way, videogame heroes are very much like the tragic heroes of Western cinema, unable to live in the world they fight to protect. [...] Even the most realized world they will never call home."1
Heldenfiguren sind nicht nur durch die Geschichten, in denen sie vorkommen, geprägt, sondern auch durch das vermittelnde Medium. Der Held des Computerspiels unterscheidet sich in zentralen Punkten von Helden anderer Medienformen (Theater, Film, Literatur, Comic). Diese Unterschiede wollen wir herausarbeiten. Als Projektarbeiten kommt alles vom Video über szenische Inszenierung bis zum Bilddband etc. in Frage, das sich dem Thema analytisch oder kreativ nähert.

Recommended literature
1 Jorge Albor (2010). "The Tragedy of Videogame Heroism". Entn.: Experience Points. <http://www.experiencepoints.net/2010/01/tragedy-of-videogame-heroism.html> 2 Klimmt, Christoph (2010). „Helden-Maschinen für daheim: das Recycling überkommener Heldenvorstellungen in Computerspielen zum Zweck der Unterhaltung“. In: Erhard Schinkel [Red.]. Die Helden-Maschine – zur Aktualität und Tradition von Heldenbildern ; [Beiträge zur Tagung im LWL-Industriemuseum Dortmund, 24.9.–26.9.2008]. Essen: Klartext, S. 76–83.

ECTS information:
Credits: 5

Additional information
Expected participants: 13, Maximale Teilnehmerzahl: 15
Registration is required for this lecture.
Registration starts on Monday, 9.10.2017, 10:00 and lasts till Wednesday, 11.10.2017, 18:00 über: mein Campus.

Department: Chair of Theatre Studies (Prof. Dr. Risi)
UnivIS is a product of Config eG, Buckenhof