UnivIS
Information system of Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg © Config eG 
FAU Logo
  Collection/class schedule    module collection Home  |  Legal Matters  |  Contact  |  Help    
search:      semester:   
 
 Layout
 
printable version

 
 
 Also in UnivIS
 
course list

lecture directory

 
 
events calendar

job offers

furniture and equipment offers

 
 

  Globale Beleuchtung (GlobIllum)

Lecturer
Prof. Dr.-Ing. Marc Stamminger

Details
Vorlesung
2 cred.h, ECTS studies, ECTS credits: 2,5
nur Fachstudium, Sprache Deutsch oder Englisch
Time and place: Tue 16:15 - 17:45, 01.150-128

Fields of study
WPF INF-BA-V-GD ab 4
WPF INF-MA ab 1

Prerequisites / Organisational information
Die Vorlesung und zugehörige Übungen werden dieses Jahr komplett virtuell stattfinden. Aktuelles dazu ist auf dem zugehörigen StudON-Kurs zu finden: https://www.studon.fau.de/crs2962102.html
Voraussetzung: Vorlesung Computergrafik und Programmierkenntnisse in C/C++

Contents
Globale Beleuchtungsberechnung ist ein Kerngebiet der Computergrafik. Ziel ist die Simualation globaler Beleuchtungseffekte wie Schatten, Spiegelungen, indirektes Licht, Kaustiken etc. In der Vorlesung wird in die theoretischen Grundlagen der globalen Beleuchtungsrechnung eingeführt und es werden Raytracing-basierte Lösungsverfahren erläutert. Themen der Vorlesung sind:
  • Rekonstruktion und Sampling

  • BRDFs

  • Importance Sampling

  • Umgebungsbeleuchtung

  • Rendering Gleichung

  • Path Tracing

  • Irradiance Caching

  • Photon Mapping

  • ...

Recommended literature
Pharr et al.: Physically Based Rendering

ECTS information:
Title:
Global Illumination

Credits: 2,5

Prerequisites
Prerequisites: Computer Graphics Lecture and programming skills in C or C++ The lecture and the accompanying exercises are completely virtual these year. For more on this, please look at the StudON-course: https://www.studon.fau.de/crs2962102.html

Contents
Global Illumination is a core topic of computer graphics. Goal is the simulation of global lighting effects, such as shadows, reflections, indirect light, caustics, etc. The lecture introduces to the theoretical foundations of global illumination and explains ray-tracing based techniques. Topics of the lecture are:
  • Reconstruction and Sampling

  • BRDFs

  • Importance Sampling

  • Environment Lighting

  • Rendering Equation

  • Path Tracing

  • Irradiance Caching

  • Photon Mapping

  • ...

Literature
Pharr et al.: Physically Based Rendering

Additional information
Keywords: Globale Beleuchtungsberechnung, Raytracing
Expected participants: 20, Maximale Teilnehmerzahl: 30

Assigned lectures
UE: Übungen zur Globalen Beleuchtungsberechnung
Lecturer: Dipl.-Inf. Magdalena Martinek

Verwendung in folgenden UnivIS-Modulen
Startsemester SS 2020:
Globale Beleuchtungsberechnung (GlobIllum)
Interaktive Computergraphik und Globale Beleuchtungsberechnung (InCG+GlobIllum)

Department: Chair of Computer Science 9 (Computer Graphics)
UnivIS is a product of Config eG, Buckenhof