|
First Language Acquisition and Language Teaching (Module 7)10 ECTS (englische Bezeichnung: First Language Acquisition and Language Teaching)
Modulverantwortliche/r: Thorsten Piske Lehrende:
Thorsten Piske, Dozenten
Startsemester: |
SS 2016 | Dauer: |
1 Semester | Turnus: |
jährlich (SS) |
Präsenzzeit: |
60 Std. | Eigenstudium: |
240 Std. | Sprache: |
Englisch |
Lehrveranstaltungen:
-
-
First language acquisition and language teaching
(Hauptseminar, 2 SWS, Thorsten Piske, Do, 10:15 - 11:45, KH 1.013)
-
First Language Acquisition and Teaching: Übung
(Masterseminar, Anja Steinlen, Einzeltermine am 1.7.2016, 14:00 - 18:00, A 603 (Bismarckstr. 1); 2.7.2016, 9:00 - 18:00, A 603 (Bismarckstr. 1))
Inhalt:
Hauptseminar:
This module deals with various aspects of first language (L1) acquisition and relates them to the teaching of first and second languages: L1 phonological, lexical and grammatical development, theories of L1 acquisition, literacy development, dyslexia and dysgraphia, acquired and developmental language disorders, early bilingualism and approaches to bilingual teaching
Übung:
Participants will analyze different types of L1 learner data, relate these data to the predictions of L1 acquisition theories and identify possible causes of learner errors. In addition, students will be introduced to research methods in L1 acquisition.
Lernziele und Kompetenzen:
The aim of this module is for students to, gain insights into current and ongoing research in the fields of
first language acquisition and language teaching, become familiar with key texts of the two fields and learn how to
read difficult and complex academic literature, deepen their understanding of acquired and developmental language
disorders, apply linguistic analyses to learner language, become familiar with different quantitative and qualitative research
methods, develop the ability to identify and interpret key problems second
language learners may have based on their first language, develop strategies to address these problems in the foreign language
classroom, interpret learner data in terms of the predictions made by different theories of language acquisition.
Verwendbarkeit des Moduls / Einpassung in den Musterstudienplan: Das Modul ist im Kontext der folgenden Studienfächer/Vertiefungsrichtungen verwendbar:
- English Studies (Master of Arts)
(Po-Vers. 2010 | PhilFak | English Studies (Master of Arts) | Masterprüfung | Freie Ergänzungsstudien/Wild Card | Freie Ergänzungsstudien/Wild Card | MA-Module aus dem MA English Studies: Linguistics and Applied Linguistics)
- English Studies (Master of Arts)
(Po-Vers. 2012 | PhilFak | English Studies (Master of Arts) | Schwerpunkt Culture and Literature | Freie Ergänzungsstudien/Wild Card | MA-Module aus dem MA English Studies: Linguistics and Applied Linguistics)
- English Studies (Master of Arts)
(Po-Vers. 2012 | PhilFak | English Studies (Master of Arts) | Schwerpunkt Linguistics and Applied Linguistics | First Language Acquisition and Language Teaching)
- English Studies (Master of Arts)
(Po-Vers. 2012 | PhilFak | English Studies (Master of Arts) | ohne Schwerpunkt | Freie Ergänzungsstudien/Wild Card | MA-Module aus dem MA English Studies: Linguistics and Applied Linguistics)
- English Studies (Master of Arts)
(Po-Vers. 2012 | PhilFak | English Studies (Master of Arts) | ohne Schwerpunkt | mindestens 30 ECTS aus Linguistics and Applied Linguistics | First Language Acquisition and Language Teaching)
- Linguistik (Master of Arts)
(Po-Vers. 2010 | PhilFak | Linguistik (Master of Arts) | Masterprüfung | Wahlpflichtmodul 2. Fachsemester | First Language Acquisition and Language Teaching)
Studien-/Prüfungsleistungen:
Schriftliche Abschlussprüfung zu First Language Acquisition and Language Teaching (Prüfungsnummer: 84202)
(diese Prüfung gilt nur im Kontext der Studienfächer/Vertiefungsrichtungen [3], [5], [6])
- Prüfungsleistung, Klausur, Dauer (in Minuten): 60-90, benotet, 10 ECTS
- Anteil an der Berechnung der Modulnote: 100.0 %
- Prüfungssprache: Englisch
- Erstablegung: SS 2016, 1. Wdh.: WS 2016/2017
1. Prüfer: | Thorsten Piske |
Hausarbeit zu First Language Acquisition and Language Teaching (Prüfungsnummer: 84201)
(diese Prüfung gilt nur im Kontext der Studienfächer/Vertiefungsrichtungen [3], [5], [6])
- Prüfungsleistung, Hausarbeit, benotet, 10 ECTS
- Anteil an der Berechnung der Modulnote: 100.0 %
- Prüfungssprache: Englisch
- Erstablegung: SS 2016, 1. Wdh.: WS 2016/2017
1. Prüfer: | Thorsten Piske |
Studienleistung (MA- Module aus dem MA English Studies: Linguistics and Applied Linguistics) (Prüfungsnummer: 41401)
(diese Prüfung gilt nur im Kontext der Studienfächer/Vertiefungsrichtungen [1], [2], [4])
- Untertitel: First Language Acquisition and Language Teaching
(englischer Untertitel: First Language Acquisition and Language Teaching)
- Studienleistung, mehrteilige Prüfung, unbenotet, 10 ECTS
- weitere Erläuterungen:
Hausarbeit und schriftliche Abschlussprüfung
- Erstablegung: SS 2016, 1. Wdh.: SS 2016
1. Prüfer: | Thorsten Piske |
|
|
|
|
UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof |
|
|