|
Einrichtungen >> Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie (Phil) >> Department Anglistik/Amerikanistik und Romanistik >> Institut für Anglistik und Amerikanistik >>
|
Lehrstuhl für Anglistik, insbesondere Literatur- und Kulturwissenschaft
|
Aktuelle Interkulturalitätstheorien [AE_HSIntK] -
- Dozent/in:
- Silvia Gerlsbeck
- Angaben:
- Hauptseminar, 2 SWS
- Termine:
- Di, 10:15 - 11:45, Raum n.V.
online
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Due to the COVID-19 pandemic, all winter term classes will be taught online.
Das Seminar gehört ausschließlich im MA Literaturstudien intermedial und interkulturell zum Basismodul 'Aktuelle Interkulturalitäts- und Intermedialitätstheorien' (5 ECTS Punkte)
- Inhalt:
- Das Hauptseminar dient der Darstellung und Diskussion von Problemen der Interkulturalität und vermittelt die Fähigkeit, Theorietexte zu analysieren, theoretische und methodische Grundprobleme zu erfassen und zu beurteilen sowie einen sicheren Umgang mit der Terminologie zu entwickeln. Dabei werden der Kulturbegriff generell als auch verschiedene Theorien zu Multi-, Inter- oder Transkulturalität sowie Schlüsselkonzepte und -begriffe der Interkulturalität untersucht und evaluiert (z.B. Alterität, Hybridität, Stereotyp, Repräsentation, Habitus). Das Seminar hat eine vorwiegend theoretische Ausrichtung, jedoch werden die Theorien und Konzepte immer auch an literarischen Texten und kulturellen Objekten erprobt und diskutiert. Die Textgrundlagen werden zu Beginn des Semesters auf StudOn verfügbar gemacht.
Das Seminar findet ausschließlich online statt.
|
|
Conspiracy Theories [AE_HSConsp] -
- Dozent/in:
- Christian Krug
- Angaben:
- Hauptseminar, 2 SWS
- Termine:
- Mi, 16:15 - 17:45, Raum n.V.
online
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Due to the COVID-19 pandemic, all winter term classes will be taught online.
Das Hauptseminar gehört in folgenden Studiengängen zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies: Hauptmodul A (301) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II) - HA
Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Hauptmodul L-GYM Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature) - HA (80%)
MA English Studies: Core Module: Culture (module 4031, exam 40311: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Core Module: Literature (module 4051, exam 40511: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%))
MA English Studies: Master Module II: Culture (module 8350, exam 83501: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%))
MA English Studies: Master Module II: Literature (module 8360, exam 83601: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3pages, 20%))
MA Literaturstudien - intermedial und interkulturell (Anglistik als Kernfach): Modul 9 Aufbaumodul
- Inhalt:
- We will look at various conspiracy theories since the late 18th century - but not in terms of whether they are 'true' or 'false'. Rather, we will enquire into the cultural work that they do (how they affect culture and society?) and approach them with symptomal readings (i.e. consider them as symptoms of more fundamental anxieties, fears or desires). Topics include writings on the French Revolution, Shakespeare conspiracies, Paranoia Movies since the 1970s, British TV (the BBC's Edge of Darkness, a key television series of the 1980s) plus some contemporary conspiracy theories.
This course will be online.
|
|
From Al Gore to Greta Thunberg and Beyond: Ecocriticism and Gender [AE_HSEcoG] -
- Dozent/in:
- Nadine Böhm-Schnitker
- Angaben:
- Hauptseminar, 2 SWS
- Termine:
- Fr, 10:15 - 11:45, Raum n.V.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Due to the COVID-19 pandemic, all winter term classes will be taught online.
Das Hauptseminar gehört in folgenden Studiengängen zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies: Hauptmodul A (301) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II) - HA
Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Hauptmodul L-GYM Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature) - HA (80%)
MA English Studies: Core Module: Culture (module 4031, exam 40311: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Core Module: Literature (module 4051, exam 40511: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%))
MA English Studies: Master Module II: Culture (module 8350, exam 83501: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%))
MA English Studies: Master Module II: Literature (module 8360, exam 83601: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3pages, 20%))
MA Literaturstudien - intermedial und interkulturell (Anglistik als Kernfach): Modul 9 Aufbaumodul
- Inhalt:
- As one of the defining discourses of our time, climate change is a central topic negotiated in literature and culture. The debate is frequently complicated by an established binary between 'nature' and 'culture' that relies on an inbuilt gender bias. In this seminar, we are going to explore the genre of ecogothic literature and culture with a particular focus on the gender discourses negotiated in the field. Students can engage in research groups on several topic clusters (e.g. theory with a particular emphasis on ecological feminism; the gothic and the ecogothic as gendered discourses; celebrity culture, e.g. the public personae of Al Gore or Greta Thunberg; close literary and cultural analysis of primary material; theory and activism). Apart from documentaries and films such as Al Gore's An Inconvenient Truth (2006), The Guardians of the Earth (2017) or Roland Emmerich's The Day After Tomorrow (2004), we'll analyse novels such as Maggie Gee's The Ice People (1998), John Burnside's Glister (2008) and the novella "Pterodactyl, Puran Sahay, and Pirtha" (1992) by Mahasweta Devi. After the seminar, students will have acquired a thorough overview of central approaches in the field of the environmental humanities and their interconnection with gender discourses.
|
|
Intensive Seminar [AE_MAIntS] -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Christian Krug, Gerd Bayer
- Angaben:
- Masterseminar, 2 SWS
- Termine:
- Mi, 10:15 - 11:45, Raum n.V.
Online
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Due to the COVID-19 pandemic, all winter term classes will be taught online.
Das Masterseminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
- Inhalt:
- Our joint text is Joseph Conrad, Heart of Darkness; you will need this exact edition: Heart of Darkness, ed. Ross C. Murfin (Case Studies in Contemporary Criticism, Third Edition) (Bedford, 2010) ISBN-10: 0-312-45753-7; ISBN-13: 978-0-312-45753-2 or (Palgrave Macmillan, 2011) ISBN-10: 0230333451; ISBN-13: 978-0230333451.
|
|
PS/MS Travelling Women in British Literature and Culture [AE_MSTravW] -
- Dozent/in:
- Ronja Holzinger
- Angaben:
- Mittelseminar, 2 SWS
- Termine:
- Mo, 10:15 - 11:45, Raum n.V.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Due to the COVID-19 pandemic, all winter term classes will be taught online.
Das Mittel- bzw. Proseminar gehört zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Culture)
BA English and American Studies: Zwischenmodul II (Literature)
Lehramt Englisch an Gymnasien: Zwischenmodul L-GYM Literature
Lehramt Englisch an Grund-, Mittel- und Realschulen: Seminarmodul L-UF Literature
Voraussetzungen für den Besuch:
Scheinerwerb: Referat + Hausarbeit
- Inhalt:
- In this seminar we will study various aspects of mobility in British literature and culture. We will distinguish forms of tourism,
travelling, and migration. What functions does tourism have? How are women represented within travel literature and culture?
What functions do the 'other', the countries, food and bodies have? How are (diasporic) identities constructed by migration?
Our material will range from literary (texts by early travellers of the British Empire as well as by twentieth century 'Black British writers')
to visual examples (such as e.g. advertisements). We will study mobility in British culture from the nineteenth until the twenty first
century by studying questions of identity within urban culture, the diaspora and (post)modern travel writings.
Our reading will include excerpts from Bram Stoker's Dracula (1897) as well as the novels The Final Passage (1985) by Caryl Philipps and Bernardine Evaristo's Lara (2009).
Due to the pandemic this course will take place online. Please prepare the reading in advance.
|
|
Reading Class [AE_MAReadC] -
- Dozentinnen/Dozenten:
- Christian Krug, Gerd Bayer
- Angaben:
- Masterseminar, 1 SWS
- Termine:
- Mi, 9:15 - 10:00, Raum n.V.
Online
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Due to the COVID-19 pandemic, all winter term classes will be taught online.
Das Masterseminar gehört in folgenden Studiengängen jeweils zu folgenden Modulen:
- Inhalt:
- Our joint text is Joseph Conrad, Heart of Darkness; you will need this exact edition: Heart of Darkness, ed. Ross C. Murfin (Case Studies in Contemporary Criticism, Third Edition) (Bedford, 2010) ISBN-10: 0-312-45753-7; ISBN-13: 978-0-312-45753-2 or (Palgrave Macmillan, 2011) ISBN-10: 0230333451; ISBN-13: 978-0230333451.
|
|
Sensation Fiction [AE_HSSenFi] -
- Dozent/in:
- Sandra Dinter
- Angaben:
- Hauptseminar, 2 SWS
- Termine:
- Mi, 14:15 - 15:45, Raum n.V.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Due to the COVID-19 pandemic, all winter term classes will be taught online.
Das Hauptseminar gehört in folgenden Studiengängen zu folgenden Modulen:
BA English and American Studies: Hauptmodul A (301) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul II) - HA
Lehramt Englisch an Gymnasien (neu): Hauptmodul L-GYM Literature. (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul Literature) - HA (80%)
MA English Studies: Core Module: Culture (module 4031, exam 40311: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%)
MA English Studies: Core Module: Literature (module 4051, exam 40511: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%))
MA English Studies: Master Module II: Culture (module 8350, exam 83501: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%))
MA English Studies: Master Module II: Literature (module 8360, exam 83601: Written assignment (15 pages, 80%) and handout (2-3 pages, 20%))
MA Literaturstudien - intermedial und interkulturell (Anglistik als Kernfach): Modul 9 Aufbaumodul
- Inhalt:
- In this seminar, we will take a closer look at the formulas, theories, contexts, and afterlives of a genre of popular fiction that thrived in Britain in the 1860s and 1870s: sensation fiction. With its racy and melodramatic plots surrounding murder, adultery, insanity, fraud, and other controversial topics that destablised conventional Victorian morality, the sensation novel is often seen as a subversive counterpart to the 'respectable' realist novel that you may have encountered in your previous seminars. We will discuss important precursors of the sensation novel (e.g. the Newgate novel and the Gothic), consider the manifold shifts in the publishing industry that led to the proliferation and distinct marketing of the genre, analyse prototypical and lesser-known examples of sensation fiction, and finally examine its presence in neo-Victorian culture and literature. Among the literary works that we will discuss in the seminar are Wilkie Collins's The Woman in White (1860) and Mary Elizabeth Braddon's Lady Audley's Secret (1862). The seminar requires a comparatively heavy reading load - please only join the seminar if you do not mind 'bulky books'.
Please note that this seminar will be taught online only. Most weeks will consist of synchronous sessions on Zoom in combination with some asynchronous learning activities on StudOn.
- Empfohlene Literatur:
- Please purchase and read the 2003 Penguin Classics edition of Wilkie Collins's The Woman in White [ISBN: 9780141439617 – please acquire this edition and no other!] over the term break and be ready to discuss it as our first primary text.
|
|
Textanalyseseminar British Literature [AE_TSBritL2] -
- Dozent/in:
- Sandra Dinter
- Angaben:
- Seminar, 2 SWS
- Termine:
- Di, 14:15 - 15:45, Raum n.V.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Due to the COVID-19 pandemic, all winter term classes will be taught online.
Dieser Kurs gehört zu folgendem Modul:
- Inhalt:
- Der Kurs vertieft durch die gemeinsame, aktive Analyse kanonischer Texte der britischen Literatur vom 16. bis ins 21. Jahrhundert die Kenntnis zentraler Analysekategorien. Gleichzeitig werden die Gattungstraditionen der Texte und ihre literaturgeschichtliche Einordnung vorgestellt. Dieser Kurs setzt intensive und relativ umfangreiche Lektürearbeit voraus, bitte beginnen Sie daher mit dem Lesen der unten angegebenen lŠägeren Texte bereits vor Beginn des Semesters.
Hinweis: Das Seminar wird komplett online stattfinden und beinhaltet eine Kombination aus synchronen Sitzungen auf Zoom und asynchronen Lerneinheiten auf StudOn.
- Empfohlene Literatur:
- Bitte besorgen Sie sich folgende Werke in den jeweils angegebenen Ausgaben (sofern keine spezifische Edition angegeben ist, ist jede Ausgabe des Textes möglich):
William Shakespeare, The Tempest [bevorzugt in der Arden Edition, ISBN: 978-1-4081-3347-7]
Anne Brontë, Agnes Grey [bevorzugt Penguin Classics Edition, ISBN: 9780140432107]
Caryl Churchill, Top Girls
A.S. Byatt, Possession
Eine Lektüreliste wird am Anfang des Semesters zur Verfügung gestellt. Weitere Textausschnitte und Leitfragen werden auf StudOn veröffentlicht.
|
|
Victorian Culture [AE_MAVicC] -
- Dozent/in:
- Doris Feldmann
- Angaben:
- Masterseminar, 2 SWS
- Termine:
- Di, 12:15 - 13:45, Raum n.V.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Due to the COVID-19 pandemic, all winter term classes will be taught online.
The Masterseminar belongs to the following module:
Due to restrictions imposed as a result of the coronavirus deviations from examination regulation are possible.
- Inhalt:
- The Victorian period, a period of enormous economic, political, social, technological, scientific, artistic and literary innovation and change, is a rich period for research. We will explore the diverse facets of nineteenth-century British culture with a view to developing a historical framework and research methodology for advanced cultural studies. Accordingly, this seminar will focus on a number of different concepts and theoretical positions that can comprise (Victorian) cultural studies and pervade culturally informed readings of Victorian texts.
- Empfohlene Literatur:
- Course material will be provided online.
|
|
Vorlesung Literatur und Kultur Großbritanniens im 19. Jahrhundert / British Literature and Culture in the 19th Century [AE_VLGB19C] -
- Dozent/in:
- Doris Feldmann
- Angaben:
- Vorlesung, 2 SWS
- Termine:
- Mi, 12:15 - 13:45, Raum n.V.
- Voraussetzungen / Organisatorisches:
- Due to the COVID-19 pandemic, all winter term classes will be taught online.
Die vorlesung gehört in folgenden Studiengängen zu folgenden Modulen:
Lehramt Englisch an Gymnasien: Optionsmodul L-GYM Literature (Zulassungsvoraussetzung: Zwischenmodul L-GYM Literature) - mündl. 20 Min; ggf. schriftl. Prüfung wg. Corona-Regelungen.
BA English and American Studies: Hauptmodul B (302) Literature/Culture (Zulassungsvoraussetzung: bestandenes Zwischenmodul II) - mündl. 20 Min; ggf. schriftl. Prüfung wg. Corona-Regelungen.
MA English Studies: Introductory Module: Culture (module 4000, exam 40001: oral exam 20 min (deviations from examination regulation due to restrictions imposed as a result of the coronavirus are possible). – see MA Seminar Victorian Culture)
MA Literaturstudien - intermedial und interkulturell: Modul 8 - mündl. 20 Min; ggf. schriftl. Prüfung wg. Corona-Regelungen.
- Inhalt:
- Die Vorlesung ist für Studierende im Hauptstudium konzipiert und bietet vertieftes kanonisches Wissen im Bereich zentraler Epochen der englischen Literatur- und Kulturgeschichte. Hier werden literarisch-kulturelle Umbrüche in der Romantik und die wichtigsten Entwicklungstendenzen im Viktorianismus vorgestellt. Neben kanonischen literarischen Texten liegt dabei ein weiterer Schwerpunkt auf Aspekten, die bis heute kulturell relevant sind, so z.B. Film-Adaptionen, populäre Mythen, Repräsentationen von Klassenkonflikten und Konsumkultur sowie Sexualitäts- oder Geschlechterdebatten. Die Vorlesung kann als Vorbereitung auf die Klausur im Staatsexamen ('Körbchen-Themen') sowie als Anregung für vertiefende literatur- oder kulturwissenschaftliche Studien bzw. Abschlussarbeiten dienen. Eine Übersicht über den Verlauf der Vorlesung wird auf StudOn zur Verfügung gestellt werden.
For Master Students: The lecture contextualizes some of the aspects discussed in the introductory MA-Seminar on Victorian culture. It provides examples of cultural analysis as a critical practice focusing on the key concepts of cultural studies; it also examines the close connection between literary texts and the material, social and ideological dimensions of culture. Please note that not all of the lecture sessions are obligatory; further information will be provided via StudOn.
|
|
|
|
|
UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Buckenhof |
|
|